27 september 2007

Gezellige horken

In hun hebzucht brengen bankjongens bijna de hele wereldeconomie in een dip door te rommelen met hypotheken. Ondanks de groeiende ekonomie gaat het dus bijna mis. En direct keert dat terug in de peilingen: de burger is zijn optimisme kwijt en wil niet meer kopen, dus gaat de ekonomie nog slechter draaien.

Een kwart van de jeugd wil emigreren, mensen hebben geen vertrouwen meer in de samenleving, veiligheid en leefbaarheid. De medemens is van een vriendelijk en hulpvaardig wezen veranderd in een hork met een kort lontje. Het is hier niet meer leuk.
Krijgen vervolgens de hedgefunds en banken de schuld? Nee, het komt door de individualisering.

Individualisering? Waarom toch krijgt iedere keer weer de individualisering de schuld van de toegenomen horkerigheid? Wellicht had je vroeger meer saamhorigheid en burenhulp, maar ook meer sociale controle die het leven zuur maakte voor iedereen die 'anders' was. You win some, you loose some.
Zelf ben ik een aartsindividualist. Als de mode zegt rood, dan draag ik blauw, ik pas er voor om zo maar iets te doen omdat een ander dat voor me vindt. Ik bepaal zelf wel of en zo ja in welke god ik geloof, dat hoeft niemand me te vertellen.
Maar ben ik daardoor dan automatisch die onbehouwen hork met dat korte lontje? Ga nou toch gauw weg, ik ben een hartstikke aardig mens, sociaal bewogen, vriendelijk voor de minder bedeelden en help ook nog wel eens een oud dametje oversteken. Hoezo horkerig?
En waren die botte Amsterdammers van vandaag vroeger wel zulke vriendelijke luitjes? Zijn ze wel zo veranderd? Of waren ze eigenlijk onder die zogenaamde Amsterdamse gein toen al horken die niets moesten hebben van alles wat niet uit de Jordaan kwam?
Is de automobilist agressief omdat hij individualist is? Of gewoon omdat hij in de file staat en te laat op zijn afspraak komt?

En wat te denken van niet-individualisten en gezellige groepen als voetbalsupporters en hangjongeren? Zijn dat niet de horken en probleemmakers? Het kenmerk van hun acties is dat het altijd samen is, alleen zijn het allemaal schatjes.

Kappen dus met ons individualisten altijd maar weer de schuld geven. Geef die nou maar weer eens lekker ouderwets aan het grootkapitaal of verzin eens wat anders. De PVDA wellicht, Mark Rutte, of wat te denken van de Islam? Brussel? Er is vast wel een leuke zondebok te vinden. Komop, een beetje je best doen.



Geen opmerkingen: